Menu
https://baby2b.nl/gezond-zwanger-zijn-worden-of-blijven-wat-betekent-dat-eigenlijk/n183c30
Heb je ons nodig? Bel 035 - 52 68 120
Kennis maken?
 
Gezond zwanger zijn, worden of blijven… wat betekent dat eigenlijk?
16 jul 2019
Verloskundige Praktijk Judith D. Govers
Gezond zwanger zijn, worden of blijven… wat betekent dat eigenlijk?

Het komt regelmatig voor dat zwangere vrouwen tegenover mij zitten tijdens het spreekuur en melden dat het eigenlijk niet zo lekker gaat.

Wanneer we samen verder kijken en onderzoeken wat hiervoor de reden kan zijn, blijkt maar al te vaak dat het moeite kost om gezond zwanger te zijn of blijven.

Er wordt erg veel van (zwangere) vrouwen verwacht (en ja, dat verwachten zij zelf… dus jij ook…  van zichzelf).  Je bent een vrouw van…, je ben teen collega van…,  een vriendin van die en die en van…  je hebt een hobby en deelt die met…, je houdt je huis schoon, bent dochter van…,  mogelijk al moeder van… én je wilt er ook nog graag goed uit zien…

Pfff…. Dat zijn veééééél taken/rollen!!

Had ik al genoemd dat je ook nog zwanger bent???

En dus een broedkast bent? ;-)

Serieus… het is erg veel.

 Niet gek dat er bij ons op het spreekuur maar dan besproken wordt dat het niet meer (zo goed) gaat het een tandje minder moet… de broedkast mag tenslotte niets mankeren.

We willen toch een gezond kindje straks? Een kind die alle kansen krijgt om tot zijn volle potentieel kan ontwikkelen? Een kind die, met onze toekomstige levensverwachting, minstens 90 of 100 kan worden in goede gezondheid? Een kind dat uitdagingen aankan? Gezond zal zijn en blijven, ook al is het 50?

Beseffen we ons wel genoeg dat het hier, bij jou (de broedkast) begint?

Als je dat kan en wil begrijpen én toegeven, wordt het makkelijker en mogelijk om gezond zwanger te zijn!...  en dat is goed nieuws!

Je kunt dan de juiste prioriteiten stellen en je tijd zodanig besteden dat jij gezond zwanger kan zijn, zodat je kindje alle kansen van jou krijgt.

Wat betekent gezond zwanger dan echt?

Gezond zwanger zijn houdt (heel) veel zin:  (in willekeurige volgorde)

  • voeding
  • beweging
  • werk
  • relatie(s)
  • alcohol, roken, drugs, medicijnen
  • sexualiteit
  • vakantie
  • geestelijke gezondheid
  • balans
  • straling, schadelijke stoffen
  • vrije tijd
  • vitamines
  • gebitsverzorging
  • waar word ik blij van
  • bewustzijn

Zo…. Dat is nogal een to-do-list! En je bent al zo druk… Het wordt tijd om prioriteiten te stellen om de broedkast goed te laten functioneren, wellicht te repareren of simpelweg in te stellen.        …..        Suc6!        ……         ;-)

VOEDING

Als je zwanger bent (of wilt worden) weet je wat je wel en niet mag eten, gebruik je de nodige foliumzuur tot 10 weken en voordat je zwanger wilt worden, gebruikt je de aanbevolen hoeveelheid vitamine D gedurende de zwangerschap en als je borstvoeding geeft ook.

Je spant je in om zo min mogelijk schadelijke dingen te eten, zoals patat, pizza, snickers, koek, etc. Dat zijn geen bouwstenen voor je baby en komen ook via de navelstreng naar binnen. Dat bouwt niet op en draagt niet bij aan de gezondheid. 400 gram groente, 2 stuks fruit daarentegen helpen enorm… nu krijgt de baby, jouw zoon of dochter de kans om zijn/haar volle potentieel te bereiken! Streef ernaar om 80% gezond  te eten en 20% bewerkt voedsel.

Je weet wat je moet kopen, dat je goede hygiëne moet betrachten in de keuken, wat je moet scheiden, verhitten en hoe je voeding kan bewaren.

BEWEGING

Tja, dit moeten we toch weer even laten weten.

Een goede conditie helpt je gezond zwanger te zijn. Niet alleen houdt je het beter vol, maar je hebt ook minder kans op het ontstaan van (zwangerschaps)diabetes, hoge bloeddruk, bekken- en rugklachten. Tijdens de bevalling ga je niet onderuit omdat je een goede conditie hebt, pijn aankan en sterk kan zijn. Na de bevalling herstel je beter en sneller (en dan wil ik ook even benadrukken dat je sneller weer je figuur terughebt).

Elke dag een half uur achter elkaar bewegen is een must…

Bewegen helpt ook om je psychisch gezond te houden.  Het is het directe onderhoud van de broedkast.

WERK

Werken is goed. Zitten is niet goed. Heb je een zittende baan? Ga dan elk uur 5 minuten bewegen en zorg voor voldoende beweging naast je werk. Essentieel om klachten tegen te gaan.

Werken zorgt ervoor dat je nuttig bent. Dat je afleiding hebt en dat je voldaan naar huis kan (oh ja en zorgt voor brood op de plank én zorgt ervoor dat je die leuke rompertjes niet hoeft te laten liggen).

Te veel werk of stress van je werk heeft een negatieve invloed.

Stress hoort helaas bij ons leven, maar langdurige stress is niet goed. Voor niemand en zeker niet als je zwanger bent! Bespreek dit dus met je casemanager en zie wat je (beter) kan doen.

RELATIES

… zijn broodnodig… wie zijn we als we alleen zijn?

Relaties zijn nodig voor stressreductie, voor liefde, voor plezier, voor balans, voor… te veel om op te noemen (Goede relaties zorgen voor oxytocine… het knuffelhormoon, dat tijdens je bevalling het beste recept is voor suc6!).

Heb je negatieve relaties? Zoek uit of deze echt nodig zijn en zet ze anders stil (in ieder geval voorlopig).

GEESTELIJKE GEZONDHEID / BEWUSTZIJN

Dit heeft te maken met aandacht voor jezelf. Doe je genoeg van wat je leuk vindt? Ben je over het algemeen gelukkig? Lach je vaak? Zorg je ervoor dat de broedkast voldoende opgepoetst wordt?

Mediteer je weleens? Of doe je ademhalingsoefeningen?

Serieus, we gaan naar de sportschool, eten gezond, maar laten ons brein (die alles aanstuurt) links liggen??

Aan de bak als je dit nog niet doet!

Ben je je ook bewust hoe je straks moeder wil worden. Bewust of ineens?

Een goede voorbereiding helpt je om uitdagingen aan te kunnen.

Ben je al naar de workshop Contact met je Baby gegaan? Of die van Klaar voor het ouderschap?

De borstvoedingscursus? Ken je de regels omtrent flesvoeding?

Wat voor moeder wil je worden voor dit kindje? En wat verwacht je van anderen?

Ga je daar over praten of zie je wel wat er gebeurt?

ALCOHOL, DRUGS, MEDICIJNEN en ROKEN

Uiteraard zijn alcohol, drugs, roken en bepaalde medicijnen funest voor de gezondheid van je kind.

Van mij geen oordeel. Ik wil je wel graag helpen als je moeite hebt om deze ongezonde gewoonten te weerstaan. Het kan al helpen om te bedenken dat je kindje hiervan schade ondervindt (en jij eigenlijk ook).  Kom je om erover te praten? Dan kunnen we zien wat we kunnen doen om hiermee te stoppen: want dat is nodig!

VRIJE TIJD / BALANS

Probeer in je vrije tijd niet alleen maar om nuttig te zijn. Tijd voor jou, als onderhoud van de broedkast is nodig. Hoe verder je zwanger bent, hoe meer onderhoud nodig is. Doe wat je leuk vindt, wat je blij maakt, waar je van moet lachen. Zorg dat je dagelijks lacht (het liefs vaak met je partner!).

Wees je bewust van wat je nog nodig hebt om (opnieuw) moeder te worden. Werk hieraan. Onderhoud relaties die je helpen. En zorg voor voldoende ontspanning… even niks doen… dus ook niet wat ik net heb geschreven… gewoon even niks.

Bijvoorbeeld een zwangerschapsmassage! Wist je dat Bonny, onze assistente, een gecertificeerd masseur is? Ik spreek uit ervaring… het is weldadig! Boek dit voor jezelf in je laatste trimester. We hebben een massagebank waar je op je buik kan liggen. Buik en borsten worden ondersteund in een lagerliggend gedeelte… ultiem comfort en Bonny doet de rest.

GEZOND ZWANGER….

Houdt veel in. Maar als je echt durft te kijken… betekent het alleen maar dat je met liefde en aandacht voor jezelf en je kleintje zorgt. Dat zou iedereen moeten doen! Als je omgeving hier moeite mee heeft, leer het hen. Als je zelf er moeite mee hebt, vraag het ons! We staan altijd voor je klaar om dit te helpen verwezenlijken. Het geeft gezonde zwangerschappen, gezonde baby’s, liefdevolle, toegeruste gezinnen en dat heeft alle meerwaarde!

Op ons kun je rekenen!

Blog by Judith.

Heb je vragen? Neem gerust contact op.
Kennis maken Stel een vraag